روش صحيح مطالعه براي كنكور؛ ۵ راهكار براي بدست آوردن رتبه دلخواه

۶ بازديد

مطالعه براي كنكور با درس خواندن براي يك امتحان معمولي كمي متفاوت است. مطالعه‌ي حجم زيادي از درس‌ها و اطلاعات براي آزموني كه چند ساعت طول مي‌كشد تمركز و انرژي بيشتري مي‌طلبد. اما جاي نگراني نيست؛ اگر به روش درست مطالعه كنيد، اين آزمون بزرگ را هم با موفقيت پشت سر خواهيد گذاشت. شايد كنكور يا هر آزمون بزرگ ديگري كمي دلهره‌آور به نظر برسد، اما در پايان اين مطلب به رويكرد مناسبي درباره‌ي روش صحيح مطالعه براي كنكور مي‌رسيد.

براي موفقيت در كنكور ميتوانيد به موسسه كنكور آباد مراجعه كنيد.  اطلاعات بيشتر

براي موفقيت در كنكور بايد:

  • بهترين تكنيك‌هاي مطالعه را فرا بگيريد؛
  • با تكيه بر يك برنامه‌ريزي مدون هر روز مطالعه كنيد؛
  • عادت‌هاي غذايي، خواب و برنامه‌ي ورزش خود را بهبود ببخشيد؛

تكنيك‌هاي مطالعه

دو تكنيك سودمند براي مطالعه وجود دارد كه آشنايي با آنها ضروري است.

اثر فاصله‌گذاري

ساده‌ترين روش براي جذب انبوه اطلاعات استفاده از اثر فاصله‌گذاري است. پژوهشگران اين روش را در ميان يافته‌هاي گوناگون در زمينه‌ي يادگيري «يكي از چشمگيرترين پديده‌ها» مي‌دانند.

وقتي چيز جديدي ياد مي‌گيريد مغزتان اين آموخته‌ي جديد را در نورون‌ها ذخيره مي‌كند. سپس اين نورون‌ها با نورون‌هاي حاوي دانسته‌هاي پيشين ارتباط برقرار مي‌كنند و شبكه‌اي از معاني به‌هم‌پيوسته را شكل مي‌دهند، اما تقويت اين نورون‌ها و گسترش شبكه‌ي معنايي با يك بار تلاش كار آساني نيست. به عبارتي براي مغز ممكن نيست كه گذرگاه‌هاي عصبي را تنها در يك روز به حدي گسترش دهد كه آموخته‌هاي جديد براي هميشه در ذهن ذخيره بشوند (براي همين نياز به تكرار داريم). به همين دليل اگر موضوعي را طي يك يا دو روز به سختي مطالعه كنيد، با اينكه ساعت‌هاي طولاني را صرف مطالعه كرده‌ايد، به نتيجه‌ي مناسبي در به‌ يادآوردن آن مطالب نخواهيد رسيد.

پژوهش‌ها نشان‌ داده‌اند اگر مغز را در معرض اطلاعات جديد بگذاريد و سپس دستِ‌كم يك روز تا مطالعه‌ي بعدي صبر كنيد، به نتيجه‌ي بهتري در به‌ ياد‌آوردن آن اطلاعات مي‌رسيد. در اين مدت مغز فرصت مي‌يابد تا ارتباطات عصبي شكل‌گرفته را تقويت كند؛ بنابراين دفعه‌ي بعد كه در معرض همان اطلاعات قرار مي‌گيرد از نظر فيزيكي براي استحكام ارتباطات آمادگي بيشتري دارد.

مثلا مطالعه‌ي موضوعي طي يك هفته، روزي يك بار بهتر از مطالعه‌ي ۳۰ باره‌ي آن در يك يا دو روز است. با اينكه تكرار كمتري داشته‌ايد، اما همگام با روند طبيعي مغز براي ذخيره‌سازي اطلاعات پيش رفته‌ايد. در مورد كنكور و هنگامي كه يك سال براي آماده‌سازي فرصت داريد، شرايط كمي متفاوت، اما اصول و مباني يكسان است. در روند مطالعه‌ صحيح براي كنكور بايد به دفعات و با فاصله‌ اطلاعات لازم را به مغزتان ارائه كنيد.

پيش‌خواني

گام بعدي براي پشت سر گذاشتن موفقيت‌آميز اين آزمون تكنيكي به نام «پيش‌خواني» است.

شما با حجم انبوهي از درس‌ها و مطالب روبه‌رو هستيد اما نگران نباشيد با استفاده از فاصله‌گذاري و پيش‌خواني مي‌توانيد همه‌ي اين مطالب را طي چند ماه چندين بار مرور كنيد. مرور چندباره‌ با فاصله‌گذاري نقش كليدي در به خاطر سپردن اطلاعات لازم دارد.

پيش‌خواني روشي است براي دسته‌بندي اطلاعات به‌گونه‌اي كه ‌مديريت آن ساده باشد. فرض بر اين است كه هم‌زمان با آماده شدن براي كنكور در كلاس‌هاي درس هم شركت مي‌كنيد؛ اگر اينطور نيست اين روش را روي برنامه و كتاب‌هاي درسي‌تان پياده كنيد. درس و موضوعات مربوط به هر روز را يك روز قبل بخوانيد. مطالب مهم و كليدي را كه به روش‌هاي ديگر مشخص نشده‌اند، هايلايت كنيد، اما از هايلايت كردن جمله‌ي اصلي هر پاراگراف (معمولا جمله‌ي نخست هر پاراگراف كه شامل محتواي اصلي آن بند است) خودداري كنيد.

در كلاس يادداشت‌ برداريد. يادداشت‌هايتان بايد منظم و به‌گونه‌اي باشد كه به راحتي امكان مرور آنها همزمان با مرور فصل‌هاي مختلف را فراهم كند. با توجه به اينكه مطالب را از پيش خوانده‌ايد يادگيري مؤثرتري خواهيد داشت.

اكنون كه آموزش و درك مطالب را پشت سر گذاشته‌ايد، هنگام بازخواني مطالب تنها عنوان‌ها، جمله‌ي اصلي (جمله‌ي نخست هر پاراگراف)، قسمت‌هايي كه نويسنده بر آنها تأكيد كرده است و بخش‌هاي هايلايت شده خودتان را بخوانيد. در پايان خلاصه‌ي هر فصل شامل جمع‌بندي مطالب بيان‌شده در آن فصل را بخوانيد.

بيشتر نكته‌هاي مهم و كليدي در عنوان‌ها، جمله‌هاي اصلي پاراگراف، متن‌هاي مشخص‌شده (با حروف قطور، مورب يا روش‌هاي ديگر) و قسمت‌هايي است كه خودتان هايلايت كرده‌ايد. مثلا جمله‌ي اصلي شامل نكته‌ي كليدي هر بند است و باقي جملات براي توضيح بيشتر بيان مي‌شوند. پس اگر پيش از اين تمام فصل را خوانده باشيد اكنون با مرور جمله‌ي اصلي هر بند موضوع اصلي آن پاراگراف را به ياد مي‌آوريد. با اين روش مطالعه‌ي هر فصل به جاي يك ساعت يا بيشتر، تنها ۵ تا ۱۰ دقيقه زمان مي‌برد و شما براي مرور چندباره‌ي مطالب با فاصله‌گذاري كه نقش حياتي در به ياد سپردن مطالب دارد، فرصت خواهيد داشت.

در كنار مطالعه‌ي مطالب مطابق با برنامه‌ريزي‌تان، هر روز يادداشت‌هايتان را مرور كنيد، چون اين مطالب را خودتان نوشته‌ايد، مطالعه‌ي آنها زمان زيادي نمي‌گيرد. همچنين با اين روش در نخستين مواجهه‌ي مغز با اطلاعاتي كه براي آزمون لازم داريد، ارائه‌‌ي بي‌نقصي خواهيد داشت.

اكنون بايد روي تكرار در فاصله‌هاي معين تمركز كنيد تا مغزتان اطلاعات مشابه را بارها و بارها جذب كند و در عين حال با تعيين فاصله‌ي مناسب (دستِ‌كم يك روز) امكان ايجاد پيوند در شبكه‌ي عصبي و تقويت آن را فراهم كنيد.

با تكنيك پيش‌خواني مي‌توانيد روزانه حدود ۳۰۰ صفحه را همراه با يادداشت‌هايي كه سر كلاس نوشته‌ايد، در زماني حدود ۲ ساعت مرور كنيد. در نتيجه هر هفته ۲۴۰۰ صفحه را مرور و بنابراين طي چند ماه ۲۰ تا ۳۰ بار مطالب موردِ‌نياز را با فاصله‌گذاري مرور خواهيد كرد. به احتمال زياد اين مقدار مطالعه براي پوشش مطالب كلي و همچنين جزئيات مسائل كافي است.

ادامه مطلب:

https://www.chetor.com/38774-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1/

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.