• صرفه‌جويي در مصرف انرژي

  • صرفه‌جويي در استفاده از مواد خام
  • صرفه‌جويي در مصرف منابع آب
  • كاهش آلودگي آب

اشتغال‌زايي براي تعداد زيادي از افراد و سودآوري براي كشور از طريق فروش ضايعات ديگر مزيت داراي اهميت بازيافت ضايعات است. فلز كالايي جهاني و تقاضا براي آن هميشگي است. كشورهاي در حال توسعه مانند چين و هند از بزرگ‌ترين خريداران ضايعات فلزي هستند و همين عرضه و تقاضا است كه به ارزش آن مي‌افزايد.

در اين جا مي خواهم يك سمساري در سعادت آباد
را به شما معرفي كنم كه مي توانيد با خيال راحت اجناس خود را بفروشيد، فقط كافي است وب سايت دپوچي را گوگل سرچ كنيد.
بخش ديگري از اين سودآوري را مي‌توان در كاربردهاي صنعتي اين مواد بازيافتي مشاهده كرد. صنعت و ساختمان‌سازي كه قراضه‌ آهن يا ضايعات آلومينيوم در آن‌ها به‌وفور استفاده مي‌شوند، جاده‌سازي، پل‌سازي، حمل و نقل، هواپيماسازي و... از مهم‌ترين محل‌هاي استفاده‌ اين فلزات هستند. يكي از كاربردهاي جالب اين ضايعات، سم‌زدايي آب‌هاي دفعي و هرزآب‌هاي صنعتي است. همچنين ساخت ظروف مختلف از ضايعات آهن و ساير فلزات، به حفظ محيط زيست و كاهش نياز به حفر و استخراج منابع بيشتر كمك مي‌كند.
قرار گرفتن ضايعات تحت فرآيندي با قوس الكتريكي و سپس انتقال آن‌ها به كوره، منجر به توليد ابزارهاي فلزي با كيفيت بالاتر مي‌شود كه فولاد ضدخش مهم‌ترين آن‌هاست. اين فرآيند كه با حرارت و انفجار و سروصداي بالايي همراه است را مي‌توان براي اغلب ضايعات فلزي مانند مس و آلومينيوم انجام داد؛ استفاده از اين روش براي بازيافت فلزات باعث اتلاف كمتر انرژي و كاهش انتشار دي‌اكسيد كربن شده و در نتيجه از نظر محيط‌زيستي زيان كم‌تري دارد. حتي از نظر اقتصادي نيز اين روش كاملا به‌صرفه است.

 

كارخانه‌هاي بازيافت ضايعات آهني

خريداران پس از جمع‌آوري ضايعات آهن و روي، آن‌ها را به كارخانه‌ها و كارگاه‌هايي كه در اغلب شهرهاي ايران مانند تهران، مشهد، اصفهان، كرج، تبريز، ساري، اراك، يزد و... فعاليت مي‌كنند، تحويل مي‌دهند.
كارخانه شاخص بازيافت ضايعات در ايران، شركت فولاد گستر آتيه‌ سپاهان است كه در نزديكي اصفهان قرار دارد. اين مجتمع كار بازيافت و فرآوري آهن قراضه را با استفاده از تكنولوژي شردر انجام مي‌دهد كه در آن يك ماشين كاملا اتوماتيك، با تركيبي از تجهيزات منحصر به فرد، عمليات فرآوري را با راندمان بالايي به اتمام مي‌رساند. اين شركت با برخورداري از سيستم پيشرفته‌ي ERP، تمام فرآيندها از جمله ارتباط با تامين‌كنندگان و مشتريان، سيستم ورود و خروج خودروها، باسكول، انبارداري و... را به صورت اتوماتيك و سيستمي پيش مي‌برد.
مجتمع فولاد آلياژي ايران كه در يزد قرار دارد نيز يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي بازيافت ضايعات آهني در ايران است كه از اين ضايعات فولاد توليد مي‌كند. بيش از ۷۰ درصد مواد اوليه مورد استفاده در اين شركت را ضايعات آهن تشكيل مي‌دهند.

جمع‌بندي

بازيافت فلزات به عنوان ارزشمندترين مواد يافت‌شده در زباله، نيازمند توجه و رشد بيشتري است. اين صنعت در برخي كشورها سهم عمده‌اي در صادرات داشته و ميزان حفاري سنگ را كاهش داده است. شركت‌هاي ساختماني، صنايع تجاري و البته شهروندان مي‌توانند با تحويل ضايعات به مراكز مخصوص، علاوه بر دريافت پول به حفظ سلامت و زيبايي محيط كار و زندگي خود كمك كنند و در رشد و پيشرفت صنعت بازيافت ضايعات در ايران سهيم باشند. آيا شما هرگز به بازيافت ضايعات فلزي بي‌استفاده‌ي خود فكر كرده‌ايد؟ به نظر شما چه مشكلاتي پيش روي رشد اين صنعت در كشور ما قرار دارد؟

منبع:https://ahanonline.com/167426/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%B6%D8%A7%DB%8C%D8%B9%D8%A7%D8%AA/