سمساري و فوايد خريد و فروش در سمساري

۹ بازديد

در سمساري ها اغلب لوازم زيادي مبادله خواهند شد و بنا به نوع بازاري كه هر نفر دارد كالاهاي مورد نياز خود را در فصول مختلف سال تهيه مي كند و در بازه هاي زماني خاص نيز به مشتريان واگذار مي كند.اين كالا ها داراي تنوع زيادي هستند.طبيعتا خريد هر نوع وسيله اي نيازمند سرمايه اي بسيار زيادي است به همين دليل است كه خريداران در تعدادي از حوزه هاي خريد و فروش صرفا فعاليت مي كنند.

قيمت پايين و پيدا شدن لوازمي خاص و متفاوت در اين مراكز فروش، اصلي‌ترين انگيزه خريد از اين مراكز است.

اين وسايل دست دوم كه اغلب ملزومات منزل و لوازم آنتيك را شامل مي‌شود، مجموعه جالب و گسترده‌اي هستند كه از تنوع بسيار بالايي برخوردارند.

براي آشنايي با يك سمساري درغرب تهران اينجا كليك كنيد.

Image for post

دست دو فروشي كالا از چه زماني آغاز شد؟

سمساري كلمه‌اي با ريشه عربي است، اما شغل واسطه‌گري در فروش كالاهاي دست دوم كه با اين نام خوانده مي‌شود در اصل به فرهنگ سومريان بازمي‌گردد. در اين دوران افرادي واسطه بين رد و بدل شدن اشيا و لوازم بين مردم مي‌شدند. اين دلال‌ها كه بعدها سمسار ناميده شدند به‌دليل سفرهاي كاري به مناطق تجاري جهان آن روز مانند هند، چين و مصر با فرهنگ خريد و فروش آشنايي بيشتر داشته و از ذكاوت و هوش تجاري خوبي بهره‌مند بودند.

اين شغل به‌ظاهر ساده تا رسيدن به فرم امروزي فراز و فرودهاي زيادي را طي كرده است.

از خريد لوازم دست دوم سود مي‌كنيم يا زيان؟

وقتي پاي خريد و فروش لوازم سمساري در ميان باشد، تشخيص اين موضوع قدري دشوارتر است.

در مورد اشيا دست دوم، بيشترين سود خريدار بستگي به ميزان فايده‌اي دارد كه از خريد كالاي مورد نظر نصيب افراد مي‌شود. پس از اين مرحله، تعيين قيمت كالاي مورد نظر اهميت دارد. البته قيمت‌گذاري اجناس در اين مورد، نسبت به لوازم نو قدري متفاوت بوده و تابع مسائل متفاوتي است كه در ادامه مطلب با شما درباره آن گفتگو مي‌كنيم.

چطور خريد و فروش كالا در سمساري و تعيين قيمت كالا

خريد و فروش كالا در همه جاي دنيا تابع قوانيني است كه توسط مجامع صنفي تعيين و كنترل مي‌شوند. به‌علاوه يك سري قوانين عرفي و رسم و رسوم نانوشته نيز در نقاط مختلف در اين مورد وجود دارد كه به آداب و رسوم و فرهنگ ملل ارتباط پيدا مي‌كند.

براي مثال رسم اصرار بر پايين آوردن قيمت توسط مشتري كه به چانه‌زني معروف است، از ديرباز بين ما ايرانيان مرسوم بوده و به نوعي قانون عرفي تبديل شده است. حال آنكه در برخي موارد نيز بر قيمت نهايي تاثيرگذار بوده و اندكي آن را كاهش مي‌دهد.

اما براي آنكه هر دو طرف از انجام معامله كالاي دست دوم راضي باشند، لازم است برخي موارد كاملا مشخص شود.

از آنجا كه اشيا دست دو معمولا تفاوت‌هايي با انواع نو دارند، لازم است وجود هر گونه نقص و كاستي در ظاهر يا كاركرد اين لوازم و ميزان استهلاك احتمالي آن مشخص شود. دراين‌صورت معامله با رضايت طرفين انجام شده و جاي گله و شكايتي باقي نمي‌ماند. ذكر اين موارد بي‌شك در تعيين قيمت نهايي نيز موثر است.

منبع:https://www.chetor.com/228233-%D8%B3%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%B1%DB%8C/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.